Zo zorgen we de komende jaren voor een comfortabele, snelle en internationale treinverbinding.

We zorgen dat de reistijd per trein tussen Groningen en Bremen in 2030 wordt teruggebracht van 2 uur en 43 minuten naar 2 uur en 11 minuten om zo een duurzaam en gelijkwaardig alternatief voor de auto te bieden. Dit doen we in stappen. 

Hoe verkorten we de reistijd

Werkzaamheden in Nederland
Tot eind 2024 (bouwstap 1) werkt ProRail aan het spoor tussen Hoogezand en Zuidbroek, Scheemda en Winschoten en Bad Nieuweschans en grens Duitsland zodat de snelheid van de passagierstrein straks verhoogd kan worden.

Meer informatie over de werkzaamheden aan de Nederlandse zijde vind je op:

Werkzaamheden in Duitsland
In Duitsland vernieuwd DeutscheBahn (DB) Netz het spoor in de Charlottenpolder en bij Westeroverledingen bouwen ze de nieuwe Friesenbrücke over de Eems. Hiermee wordt de reistijd Groningen - Bremen (met overstap in Leer) eind 2024 verkort van 2 uur en 43 minuten tot 2 uur en 26 minuten. 

Friesenbrücke
Een belangrijke voorwaarde voor de Wunderline, is de Friesenbrücke (Friesenbrug) in Duitsland. In 2015 voer een vrachtschip tegen de brug en sindsdien is de brug kapot. Reizigers kunnen op een deel van het traject (snel)bussen per bus reizen. Deutsche Bahn is begonnen met de bouw van een nieuwe brug die eind 2024 klaar zal zijn. De nieuwe Friesenbrücke wordt de grootste spoordraaibrug van West-Europa. 

Werkzaamheden 2024-2030

Tussen 2024 en 2030 (bouwstap 2) verhogen we de rijsnelheid tussen Waterhuizen en Kropswolde. Tussen Zuidbroek en Scheemda verbeteren we de bodem voor een snelheidsverhoging. Op het traject tussen de Friesenbrücke en Ihrhove verdubbelt Deutsche Bahn het spoor en past enkele stations aan. Dit verkort de reistijd van 2 uur en 26 minuten naar 2 uur en 11 minuten.