Zo zorgen we de komende jaren voor een sterke treinverbinding tussen Noord-Nederland en Noordwest-Duitsland

Het Wunderline-traject loopt tussen Groningen en Bremen en is 173 kilometer lang. Hiervan ligt 49 kilometer in Nederland en 124 kilometer in Duitsland.

Zo is het nu

Tot eind 2015 bedroeg de totale reistijd 2 uur en 43 minuten. Sinds december 2015 rijden er tussen Weener en Leer geen treinen meer vanwege de aanvaring van een schip tegen de Friesenbrücke. De treinreizigers reizen een deel van het traject per (snel)bus.

Zo wordt het straks

Met de Wunderline is de reis tussen Groningen en Bremen straks een stuk korter! Het spoor ligt er al. De komende jaren gaan we ervoor zorgen dat treinen op dit traject kunnen rijden. Dat doen we in twee stappen.

Stap 1: sneller reizen
Tot eind 2024 werken we aan snelheidsverhogingen: tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek en tussen Bad Nieuweschans en Ihrhove. Ook verdubbelen we het spoor tussen Scheemda en Winschoten. Op enkele Nederlandse en Duitse stations passen we sporen en perrons aan. Hierdoor is de reistijd eind 2024 al teruggebracht tot 2 uur en 26 minuten. Omdat eind 2024 ook de Friesebrücke hersteld is, hoeven reizigers in Weener niet meer over te stappen.

Stap 2: kortere reistijd
Tussen 2024 en 2030 verhogen we de rijsnelheid tussen Waterhuizen en Kropswolde. Tussen Zuidbroek en Scheemda verbeteren we de bodem voor een snelheidsverhoging. Op het traject tussen de Friesenbrücke en Ihrhove verdubbelen we het spoor en passen we enkele stations aan. Hiermee brengen we de reistijd nog meer terug, tot maar 2 uur en 11 minuten.

Werkzaamheden tot eind 2024 in Nederland


Sneltrein Groningen - Winschoten
Tot eind 2020 hebben we vooral rond Hoogezand aan het spoor gewerkt. Daardoor rijdt er sinds december 2020 een sneltrein tussen Groningen en Winschoten. Meer info? Kijk op de website van ProRail. 


Spoorverdubbeling Scheemda - Winschoten
Tussen Scheemda en Winschoten leggen we over een lengte van 4,3 kilometer een extra spoor aan. Deze spoorverdubbeling zorgt in de toekomst voor een betrouwbare dienstregeling en kortere reistijden. En voor een goede treinverbinding tussen Winschoten en Groningen en de regio. De verdubbeling is ook nodig voor een goede aansluiting tussen de Nederlandse en het Duitse spoorwegennet. Meer info? Kijk op de website van de Provincie Groningen

Mocht u vragen en opmerkingen hebben dan kunt u mailen naar spoorverdubbelingsw@provinciegroningen.nl


Snelheidsverhoging Hoogezand - Zuidbroek
In oktober 2021 werkt ProRail aan het spoor tussen Hoogezand en Zuidbroek. Enkele technische installaties kunnen worden aangepast, zodat treinen sneller kunnen rijden op het traject. De werkzaamheden zijn naar verwachting in november 2023 afgerond.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met ProRail.


Spoorwerkzaamheden Bad Nieuweschans - grens
Op dit moment vinden voorbereidende werkzaamheden plaats voor de verbetering van de spoorlijn tussen Bad Nieuweschans en de grens. Hiervoor is een bodemonderzoek uitgevoerd, dat inmiddels afgerond is. De aankomende periode worden de plannen voor de spoorverbetering verder uitgewerkt.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met ProRail.

Werkzaamheden tot eind 2024 in Duitsland

Aan de Duitse zijde van de grens werkt Deutsche Bahn tot 2024 aan station Ihrhove en de vernieuwing van seinen en wissels. Tussen 2024 en 2030 krijgt station Leer extra wissels en een extra perron. Ook komt er een gedeeltelijk dubbelspoor tussen Leer en Oldenburg. Meer info? Kijk op de website van de Deutsche Bahn.

Herstel van de Friesenbrücke

In 2015 voer een vrachtschip tegen de Friesenbrücke. Sindsdien is de brug defect. In juli 2021 verleende de Federale Spoorwegautoriteit vergunning voor de herbouw van de brug. Op dit moment bereidt Deutsche Bahn dit bouwproject voor. In de zomer van 2022 start de bouw van de nieuwe draaibrug. De nieuwe Friesenbrücke wordt de grootse spoordraaibrug van Europa. Eind 2024 is de brug klaar. Vanaf dat moment gaat de Wunderline rijden. Meer info? Kijk op de website van de Deutsche Bahn.