Stap voor stap naar een comfortabele, snelle en internationale treinverbinding

We zorgen dat de reistijd per trein tussen Groningen en Bremen in 2030 wordt teruggebracht van 2 uur en 43 minuten naar 2 uur en 11 minuten om zo een duurzaam en gelijkwaardig alternatief voor de auto te bieden. Dit doen we in stappen. 

Werkzaamheden in Nederland

Tot midden 2025 werkt ProRail aan het spoor tussen Hoogezand en Zuidbroek, Scheemda en Winschoten en Bad Nieuweschans en grens Duitsland zodat de snelheid van de passagierstrein straks verhoogd kan worden.

Meer informatie over de werkzaamheden aan de Nederlandse zijde vind je op:

Werkzaamheden in Duitsland

In Duitsland vernieuwd DeutscheBahn (DB) Netz het spoor in de Charlottenpolder en bij Westeroverledingen bouwen ze de nieuwe Friesenbrücke over de Eems. Hiermee wordt de reistijd Groningen - Bremen (met overstap in Leer) in 2025 verkort van 2 uur en 43 minuten tot 2 uur en 26 minuten. 

Meer informatie over de werkzaamheden in Duitsland vind je op de website van Deutsche Bahn.

Friesenbrücke

Een belangrijke voorwaarde voor de Wunderline, is de Friesenbrücke in Weener (Duitsland). In 2015 voer een vrachtschip tegen de brug en sindsdien is de brug kapot. Reizigers kunnen op een deel van het traject per bus reizen. De nieuwe brug zal medio 2025 klaar zijn. Mogelijk kunnen fietsers en voetgangers al vanaf voorjaar 2025 gebruikmaken van de brug. De nieuwe Friesenbrücke wordt de grootste spoordraaibrug van West-Europa. 

Na 2025

Tussen 2025 en 2030 (bouwstap 2) verhogen we de rijsnelheid tussen Waterhuizen en Kropswolde. Tussen Zuidbroek en Scheemda verbeteren we de bodem voor een snelheidsverhoging. Op het traject tussen de Friesenbrücke en Ihrhove verdubbelt Deutsche Bahn het spoor en past enkele stations aan. Dit verkort de reistijd van 2 uur en 26 minuten naar 2 uur en 11 minuten.