Grenzeloos en aangenaam reizen? We doen het samen

De Wunderline stimuleert grensoverschrijdende samenwerking. In 2019 hebben meer dan 20 gemeenten en Landkreise langs de spoorlijn samen met een OV-organisaties Netwerk Ketenmobiliteit opgericht. Een unieke mobiliteitssamenwerking in Europa. Twee bestuurders uit de regio zetten zich actief in voor het netwerk. Aan de Duitse zijde Landrat Groote (Landkreis Leer) en aan de Nederlandse zijde burgemeester Sikkema (gemeente Oldambt). Het Netwerk Ketenmobiliteit wordt gefinancierd door gemeenten, de provincie Groningen en Land Niedersachsen.

Wunderline: meer dan een spoorverbinding

Uitvoeringsprogramma

Het netwerk ontwikkelde afgelopen jaren concrete verbeteringen op en rond de Wunderline-stations. Zo wordt het voor reizigers aantrekkelijker om gebruik te maken van de Wunderline. De maatregelen zijn gebundeld in een Uitvoeringsprogramma dat uiterlijk in 2024 is uitgevoerd. Het netwerk richt zich op drie speerpunten:

Logische aansluitingen

Het is belangrijk dat verschillende vervoersmiddelen goed en logisch op elkaar aansluiten. Zo wordt overstappen voor reizigers eenvoudig. Bijvoorbeeld van trein naar bus, of van bus naar deelfiets. Verknoping gaat ook over toegankelijkheid voor mindervaliden en logische looproutes op het station. Maar ook genoeg ruimte voor bijvoorbeeld bussen, taxi’s en fietsen.

Goede bereikbaarheid

Een treinstation moet goed bereikbaar zijn. Onder meer een goede verbinding met de wandel- en fietsroutes van en naar het station is belangrijk.

Aangename stationsomgeving

De reiservaring wordt prettiger als het station een aangename plek is. Het vergroot de kans dat reizigers vaker met de trein gaan reizen. Denk aan beschikbare horeca, borden met informatie over je reis of een plek om te schuilen als het regent. Ook het veilig stallen van de fiets valt hieronder.

Twee voorbeelden van gemeenten

 

Nieuwbouw parkeergarage Bad Zwischenahn

 

Doel en beoogd resultaat
Station Bad Zwischenahn is in 2018 uitgebreid en beter toegankelijk gemaakt. Een volgende stap ter verbetering van de ketenmobiliteit is de bouw van een parkeergarage nabij het station. OV-reizigers kunnen eenvoudig gebruik maken van de parkeergarage om hun reis per trein of bus te vervolgen. Ook komt er een fietsenstalling met e-bikefietskluis in de parkeergarage. Daarnaast is het de bedoeling om het busstation van Bad Zwischenahn beter toegankelijk te maken.

Betrokken partijen
• Gemeente Bad Zwischenahn
• Land Nedersaksen

Planning
Start uitvoering: 2024
Gereed: 2024

Beoogde investeringen
ca. € 7 miljoen

 

Verbeteren knooppunt Kirchhatten/Sandkrug

 

Doel en beoogd resultaat
De gemeente Hatten ontwikkelt in Kirchhatten een knooppunt waarin verschillende modaliteiten samenkomen: busreizigers, automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen hier in de toekomst eenvoudig en vlot overstappen op een andere modaliteit. Het knooppunt wordt barriérevrij gemaakt en daarmee ook toegankelijk voor mindervaliden.
Er komen 7 bushaltes en er worden voorzieningen gerealiseerd voor carsharing en het laden van elektrische auto’s. Daarnaast is een fietsstalling gepland die voorzien wordt van laadplekken voor e-bikes. Tevens komt er een klein gebouw met kiosk en toiletten.

Betrokken partijen
• Gemeente Hatten
• Land Nedersaksen

Planning
Start uitvoering: 2021
Gereed: 2022

Beoogde investeringen
ca. € 3 miljoen

Netwerk ketenmobiliteit